جشن بزرگداشت براي هنرستاني كه صد سال سن دارد

۸ بازديد
جشن بزرگداشت براي هنرستاني كه صد سال سن دارد

 

جشن بزرگداشت براي هنرستاني كه صد سال سن دارد

اخبار فرهنگي و هنري پايشگر- مراسم نكوداشت يكصدمين سال تاسيس هنرستان موسيقي روز پنجشنبه بيست و هفتم دي ماه با حضور تعدادي از هنرمندان و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در تالار وحدت تهران برگزارشد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پايشگر، مراسم نكوداشت اصلي يكصدمين سال تاسيس هنرستان موسيقي تهران روز پنجشنبه بيست و هفتم دي ماه با حضور تعدادي از هنرمندان و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در تالار وحدت تهران برگزارشد.

با برگزاري اين جشن وارد دنياي جديدي از موسيقي ايران شديم

سيد عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ابتداي اين برنامه ضمن قدرداني از برگزاري جشن صدسالگي هنرستان موسيقي تهران گفت: خوشحالم كه امروز در جشن صدمين سالگي هنرستان موسيقي خدمت شما خانم‌ها و آقايان اهل موسيقي هستم. صد سالگي طعمي دارد از مانايي، پايايي و جاودانگي. صد سالگي بوي ماندن و جاودانه ماندن را دارد و اين صد سالگي تقارني با چهل سالگي انقلاب اسلامي پيدا كرده كه اميدوارم پختگي لازم را به همراه داشته باشد.

وي ادامه داد: به هر حال موسيقي در ايران با لايه‌ها و شاخه‌هاي مختلفي ياد مي‌شود. ما عمق رد پاي موسيقي ايراني را از دوران اساطيري و تاريخ بشر تا عصر ساساني باربد و نكيساها و تا دوره‌هاي معاصر مي‌بينيم. موسيقي به عمق تاريخ ايران راه دارد. موسيقي ايراني از لحاظ گستره جغرافيايي با ترنم موسيقي هم‌نواست و هيچ وجبي از خاك ايران نيست كه طعم موسيقي را نداشته باشد. موسيقي ايراني در دامنه وسيعي از طبقات ايران زمين بوده است. موسيقي ايراني هيچ گاه مخصوص يك طبقه نبوده و نيست و ما ديده‌ايم كه از طبقات مرفه و عامه مردم هر يك به گونه‌اي با موسيقي حشر و نشر داشته و دارند.

وزير ارشاد افزود: اين عمق و گستره موسيقي ايراني بخشي از هويت ايراني است. البته در معنا نيز، موسيقي ايراني ويژگي‌هايي دارد كه نبايد آن را دست كم گرفت. به اعتقاد من موسيقي و شعر دو بال هويت ايران هستند كه همواره در كنار هم حركت كرده و مي‌كنند. موسيقي ايراني موسيقي است كه عواطف ناب انساني را واگويه كرده و مي‌كند. موسيقي ايراني نمايه‌اي از تعالي معنوي انسان دارد و در نهايت اينكه روح شرقي در موسيقي ايراني تجلي دارد.

وي تأكيد كرد: به هر صورت خوشحاليم كه امروز صدمين سال هنرستان موسيقي را جشن مي‌گيريم و خوشحاليم كه ايران مي‌ماند. ما اميدواريم هزارمين سالگرد اين نهادها را در كنار هم داشته باشيم و جشن بگيريم. به همين سبب من از همكارانم قدرداني مي كنم كه اين فرصت را رقم زدند تا در پرتو صدمين سال هنرستان موسيقي تاريخ شفاهي اين هنرستان ثبت شود و مقدمه‌اي باشد براي ورود به دوره جديدي از هنر موسيقي ايراني.

تجليل از قديمي‌ترين‌هاي هنرستان موسيقي

پس از صحبت‌هاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در حضور وي، سيدمحمد مجتبي حسيني معاون هنري وزير فرهنگ ارشاد اسلامي، لوريس چكناواريان، فرهاد فخرالديني، حسن رياحي و احمد مسجد جامعي از داود جعفري اميد نوازنده ويولنسل، احمد حق كردار در رشته آهنگسازي نظامي و امير اشرف آريانپور به‌عنوان قديمي‌ترين هنرجويان و محمد اسماعيلي نوازنده تمبك، رحمت افشار نوازنده كلارينت و مينا افتاده نوازنده سنتور به عنوان پرسابقه ترين استادان هنرستان موسيقي تهران قدرداني شد.

قدرداني تعدادي از مديران قديمي هنرستان موسيقي از جمله غلامحسين فخيمي‌كيا، پروين‌دخت اشتهاردي و مليحه سعيدي در حضور معاون هنري وزير ارشاد و لوريس چكناواريان و نيز قدرداني از فرهاد فخرالديني به‌عنوان اولين فارغ‌التحصيل هنرستان عالي موسيقي بخش بعدي مراسم را تشكيل مي داد.

اجراي سرود ملي جمهوري اسلامي ايران با همراهي گروه كر هنرستان موسيقي، پخش فيلمي مستند از فارغ التحصيلان سال‌هاي مختلف هنرستان موسيقي تهران، اجراي دو نوازي سنتور و تمبك سعيد ثابت و محمد اسماعيلي، اجراي اركستر سازهاي بادي تهران به رهبري جاويد مجلسي، پخش كليپي از فرآيند برگزاري ويژه برنامه هاي جشن صد سالگي هنرستان موسيقي، اجراي چند قطعه موسيقي ايراني به سرپرستي علي پژوهشگر، رونمايي از تمبر و كتاب صد سالگي هنرستان موسيقي توسط تقي ضرابي رييس هيات مديره خانه موسيقي و تعدادي از معاونان وزير ارشاد، اجراي اركستر مشترك هنرستان هاي موسيقي دختران و پسران به رهبري سهراب كاشف، بريدن نمادين كيك تولد جشن صد سالگي توسط از جمله بخش‌هاي مختلف اين مراسم با اجراي نيما رئيسي بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.