دغدغه دو چرخه سواري و دوچرخه سواران/حل معضل آلودگي هوا با گسترش دوچرخه سواري

۸ بازديد

اخبار اجتماعي پايشگر-دوچرخه‌سواري نه تنها يك ورزش است، بلكه به سلامتي و حل برخي از مشكلات اجتماعي نيز كمك مي‌كنداما همين ورزش ووسيله حمل و نقل و استفاده از آن در كشورما ، با اما و اگر ها و مشكلاتي همراه است.

 

دغدغه دو چرخه سواري و دوچرخه سواران/حل معضل آلودگي هوا با گسترش دوچرخه سواري

اخبار اجتماعي پايشگر-دوچرخه‌سواري نه تنها يك ورزش است، بلكه به سلامتي و حل برخي از مشكلات اجتماعي نيز كمك مي‌كنداما همين ورزش ووسيله حمل و نقل و استفاده از آن در كشورما ، با اما و اگر ها و مشكلاتي همراه است. 

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پايشگر،دوچرخه سواري نه تنها يك ورزش است، بلكه به سلامتي و حل برخي از مشكلات اجتماعي نيز كمك مي‌كند. اگر مي‌خواهيم با مشكلاتي همچون ترافيك، آلودگي هوا، آلودگي صوتي و كم تحركي شهروندان مقابله كنيم، بايد شهروندان را به دوچرخه سواري تشويق كنيم.

با ترويج دوچرخه‌سواري مي‌توان با يك تير چند نشان را هدف قرار داد؛ چنانچه مهار جزيره گرمايي در شهرها، كاهش مصرف سوخت‌هاي فسيلي و تضمين سلامت شهروندان از جمله آثار مثبت رواج دوچرخه‌سواري است.

اين وسيله نقليه نه تنها هزينه‌اي در رفت و آمد افراد ندارد؛ بلكه نگهداري آن نيز آسان و كم هزينه است. افرادي كه با دوچرخه تردد مي‌كنند، قدرت مانور در زمان شلوغي و ترافيك را نيز دارند. اما در شرايط فعلي مشكلاتي باعث استفاده كمتر از دوچرخه شده است؛ چنانچه اين مسائل گاهي موجب عدم استفاده از اين وسيله نقيله مي‌شود.

دغدغه‌هاي دوچرخه‌سواران چيست؟

وقتي پاي درد دل دوچرخه سواران بنشينيد، حرف ‌هاي زيادي دارند كه مي‌توانند به كاهش ترافيك و آلودگي هوا كمك كنند. در اين ميان دوچرخه سواران از نبود امكاناتي همچون مسير اختصاصي و ايمن گلايه دارند و اين موضوع را بزرگترين مشكل اين قشر از جامعه مي‌‌دانند.

علاوه بر اين عدم وجود يك مسير پيوسته كه دوچرخه‌سواران بتوانند مسير خود را بدون دغدغه و بدون مانع و با يك سرعت ثابت ادامه بدهند، موجب شده تا بسياري از آنان نتوانند؛ دوچرخه را جايگزين وسايل نقليه ديگر كنند.

برخي از دوچرخه سواران مي‌گويند نبود اين مسير، آنان را به هنگام گردش به چپ و راست دچار مشكل مي‌كند؛ چراكه رانندگان اجازه عبور از خيابان را به آنها نمي‌دهند. آنان معتقدند داشتن يك مسير مشخص حداقل چيزي است كه يك دوچرخه سوار براي سفر ايمن در شهر به آن نياز دارد.

نبود جاي پارك مناسب و امن نيز يكي ديگر از گلايه‌هاي دوچرخه‌سواران است و بسياري از آنها به سبب اين معضل ترجيح مي‌دهند كه از وسايل ديگر نقليه براي عبور و مرور خود استفاده كنند.

درباره مسير‌هاي ويژه دوچرخه سواري چه مي‌دانيد؟

مسير ويژه دوچرخه قسمتي از معبر است كه براي استفاده دوچرخه سواران طراحي مي‌شود. طي سال‌هاي اخير در بسياري از كشور‌هاي پيشرفته دوچرخه به عنوان يكي از وسايل حمل ونقل روزمره شناخته شده است و ميزان استفاده از اين وسيله حمل و نقل  رو به افزايش است. اين كشور‌ها فعاليت‌هاي گسترده‌اي را در زمينه طراحي دوچرخه، مسير‌هاي دوچرخه سواري و ايمني در اين زمينه انجام داده اند.

كمال خوشرو دبير كميته محيط زيست فدراسيون دوچرخه سواري جمهوري اسلامي ايران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره مسيرهاي دوچرخه‌سواري در پايتخت مي‌گويد: هم اكنون حدود ۲۱۵ كيلومتر در تهران مسير دوچرخه سواري وجود دارد كه قسمتي از اين مسير‌ها در بوستان‌هاي هنرمندان، سرخه حصار، ياس، لاله و تعدادي از بوستان‌هاي منطقه ۵ وجود دارد.

دبير كميته محيط زيست فدراسيون دوچرخه سواري جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه اين مسير‌ها فقط در پارك‌ها كاربرد دارند، افزود: بسياري از اين محل‌هاي عبور دوچرخه به محل پارك موتور و… تبديل شده است.

ضعف‌هاي سفر درون شهري با دوچرخه

با اينكه دوچرخه براي زمان‌ها و مواردي گزينه خيلي خوبي است، ولي معضلاتي براي استفاده دارد كه عواقب بدي را مي‌تواند براي دوچرخه سواران در پي داشته باشد. ايمني پايين‌تر دوچرخه نسبت به خودرو و قابل رويت نبودن دوچرخه سواران در شب براي رانندگان اتومبيل از جمله ضعف‌هاي عبور و مرور با دوچرخه است.

دوچرخه سواري براي مسير‌هاي محدود مفيد است و در مسير‌هاي طولاني افراد نمي‌توانند استفاده كنند، چراكه به خاطر وجود نداشتن مسير مناسب، احتمال تصادف و خستگي افراد وجود دارد.

راهكار‌هايي براي ترويج دوچرخه سواري

براي ترويج دوچرخه سواري بايد راهكارهايي از سوي مسئولان مربوطه ارائه شود؛ چنانچه برخي از مربيان دوچرخه سواري معتقدند كه براي اينكه كارمندان با دوچرخه به محل كار خود بروند بهتر است پاداشي براي آنان در نظر گرفته شود. كارمنداني كه مسافت منزل تا محل كارشان زياد است، به دليل دير رسيدن و خستگي از دوچرخه استفاده نمي‌‎كنند و بهتر است كه در وسايل نقليه عمومي قسمتي براي اين وسايل تعبيه شود تا مردم بتوانند استفاده كنند. علاوه بر اين روي آوردن افراد شناخته شده جامعه به اين ورزش و فرهنگ سازي آن از طريق رسانه‌ها مي‌تواند در ترويج اين امر موثر باشد.

سه شنبه‌هاي بدون خودرو چيست؟

پويش سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو، كمپيني است با هدف استفاده كمتر از خودروهاي تك‌سرنشين، تا از اين طريق شهروندان، دست‌كم در روز سه‌شنبه به‌جاي استفاده از خودروي شخصي، گزينه‌هاي مفيدتري مثل دوچرخه‌سواري، پياده روي، استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي و لااقل استفاده از خودروي اشتراكي را براي انجام كارهاي روزمره جايگزين كنند.

ستاد اجرايي اين پويش با هدف توسعه فرهنگ زندگي شهر دوستدار سلامت و محيط زيست، در دفتر محيط زيست و توسعه پايدار وزارت ورزش و جوانان جمهوري اسلامي ايران تأسيس شد تا با نظارت و هماهنگي ۳۱ دفتر محيط زيست و توسعه پايدار ادارات كل ورزش و جوانان استان‌هاي كشور (به عنوان دبيران استاني اين ستاد) اين هدف را در سراسر كشور دنبال كند.

برنامه راهبردي پويش سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو براي نخستين بار در شهرستان اراك توسط كوروش بختياري، يكي از فعالان محيط زيستي، آغاز شد و بازتاب چشمگيري در سطح كشور يافت.

دوچرخه سواري نخستين شهردار تهران

پيروز حناچي شهردار تهران در اولين هفته هاي حضور خود در ساختمان بهشت؛ به كمپين سه شنبه هاي بدون خودرو پيوست و خود را با دوچرخه به محل كار رساند.

اين حركت نمادين شهردار از خانه تا شهرداري در حالي انجام شده است كه در طول مسير گروه هاي دوچرخه سوار مردمي، او را در طول مسير همراهي كردند و به بيان برخي مشكلات شهر پرداختند.

اين اقدام شهردار تهران باعث شد تا ديگر اعضاي شهرداري نيز به اين امر بپردازند و سه‌شنبه‌ها با دوچرخه و وسايل نقليه عمومي به محل كار خود بروند. اگر چه  دوچرخه سواري شهردار پايتخت با برخي انتقادات مواجه شد و برخي اين كار وي را پوپوليستي دانستند، اما فعالان محيط زيست استفاده از دوچرخه در پايتخت را ضروري دانستند و اعلام كردند از طريق دوچرخه مي توان زنجيره‌اي براي كاهش آلودگي هوا ايجاد كرد.

علاوه بر اين عليرضا طاهري، فعال محيط زيست و مشاور كميته محيط زيست شوراي شهر تهران درباره كمپين سه شنبه‌هاي بدون خودرو و ترويج دوچرخه سواري اظهار كرد: دوچرخه سواري در  آلودگي هوا هم براي راكب سود دارد. وي گفت: بخشي از زير ساخت ها در رابطه با دوچرخه سواري فراهم نيست و اين موضوع باعث شده تا به خودروهاي شخصي روي آورند.

اين فعال محيط زيست افزود: طرح دوچرخه اشتراكي كه مجموعه شهرداري به دنبال آن است، اين معضل را به مرور زمان حل مي‌كند؛ چرا كه فرد از نزديكترين فضا دوچرخه را تحويل مي‌گيرد و كارش كه انجام شد دوچرخه را تحويل مي‌دهد؛ بنابراين اگر اين طرح تقاضا وجود داشته باشد مسيرهايي كه در گذشته ايجاد شده مورد اقبال قرار مي‌گيرند.

دوچرخه‌هاي اشتراكي

دوچرخه‌هاي اشتراكي طرحي است كه با پشتيباني شهرداري تهران اجرا مي‌شود و شهروندان مي‌توانند، با اسكن كردن كدي كه بر روي دوچرخه وجود دارد از طريق موبايل خود اقدام به بازكردن قفل آن كنند و پس از استفاده از دوچرخه آن را در پاركينگ‌هاي تهيه شده در هر نقطه‌اي از شهر رها كنند.

به ازاي هر نيم ساعت استفاده ۱۵۰۰ تومان از حساب اين افراد كم مي‌شود، اين طرح كه در مرداد ماه سال جاري رونمايي شده بود، براي اولين بار در منطقه ۲ مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

حسين قاسمي مجري طرح دوچرخه‌هاي اشتراكي در شهرداري تهران درباره مستقر شدن ۵۰۰ دوچرخه اشتراكي در سطح منطقه ۲ اظهار كرد: هدف از اجراي اين طرح كاهش آلودگي هوا و تشويق مردم به استفاده از وسايل نقليه پاك است.

وي تصريح كرد: شهروندان براي استفاده از اين دوچرخه‌ها ابتدا بايد نرم‌افزار بي‌دود را نصب كنند و با واريز ۱۵۹ هزار تومان به عنوان وديعه مجاز به استفاده از اين دوچرخه‌ها شوند و در هر زماني كه بخواهند مي‌توانند اين مبلغ را پس بگيرند و علاوه بر اين شهروندان به ازاي هر نيم ساعت استفاده از دوچرخه بايد ۱۵۰۰ تومان پرداخت كنند.

اميد است شهروندان با استقبال از اين طرح و كاهش استفاده از خودرو‌هاي شهري سهم بيشتري در سالم سازي هواي پايتخت داشته باشند و دولت نيز با ايجاد بستر‌هاي مناسب‌تر در كلانشهر‌ها مشوق مناسبي براي روي آوردن هموطنان به اين وسيله نقليه باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.