نشست ضد ايراني ۵۰ وزير امور خارجه براي فشار بر ايران

۱۰ بازديد

در حالي كه مقامات وزارت خارجه ايران اقدام سخت تر عليه لهستان را منوط به اخبار جديد تر از لهستان كرده اند به نظر مي رسد ورشو در صدد توجيه رفتار خود است.

 

نشست ضد ايراني ۵۰ وزير امور خارجه براي فشار بر ايران

اخبار سياسي پايشگر-در حالي كه مقامات وزارت خارجه ايران اقدام سخت تر عليه لهستان را منوط به اخبار جديد تر از لهستان كرده اند به نظر مي رسد ورشو در صدد توجيه رفتار خود است. 
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پايشگر، به نظر مي رسد امريكا تلاش ميكند اين نشست را در سطح وزاري خارجه برگزار كند و بيش از هر چيز دستور كار جلسه در مورد ايران است. ترامپ و تيم او پس از شكست هاي مختلف در ايجاد نمايشي براي قرار دادن ايران در يك وضعيت بغرنج حالا دست به كار جديدي زده اند. رئيس جمهور امريكا حتي خود بر صندلي رياست شوراي امنيت نشست تا با خواندن يك متن بر عليه ايران، ديگر كشورها را نيز به چنين روندي مجبور كند، اما اين مسئله اتفاق نيفتاد.
يكي از دعوت شدگان به نشست ورشو لاوروف وزير خارجه روسيه است. «سرگئي لاوروف» گفته است اگر چه مسكو دعوتنامه حضور در كنفرانسي ضدايراني را كه آمريكا در لهستان برگزار مي‌كند، دريافت كرده اما معتقد است كه اين نشست نخواهد توانست مشكلات منطقه‌اي را حل كند.
ابتداي جريان بر مي گردد به «مايك پامپئو» وزير امور خارجه آمريكا كه پيشتر در مصاحبه‌اي با رسانه‌هاي آمريكايي گفته بود، واشنگتن در نظر دارد نشستي بين‌المللي را با محوريت «ثبات در خاورميانه» در تاريخ ۱۳ و ۱۴ فوريه (۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه) در ورشو پايتخت لهستان برگزار كند.
وزير خارجه آمريكا با تأكيد بر اينكه اين يك نشست ضدايراني است، گفته بود، ده‌ها كشور از مناطق مختلف جهان را براي حضور در اين نشست گردهم خواهد آورد.
برگزاري اين نشست ضدايراني با واكنش‌هاي مختلفي روبرو شده است و بعضي كارشناسان آن را يك نشست از پيش شكست خورده اعلام كرده‌اند.
وزير امور خارجه روسيه كه روز گذشته كنفرانس خبري سالانه خود را با تمركز بر تشريح سياسيت‌ها و رويكردهاي مسكو در سال جاري ميلادي برگزار مي‌كرد، گفت: «ما دعوتنامه اين نشست را دريافت كرده‌ايم. علاوه بر اين دستور كار اين نشست نيز به دست ما رسيده كه عمدتا شامل گفت‌وگو درباره درگيري‌ها در سوريه، يمن و مسائل مربوط به برنامه موشكي ايران و همچنين اقدامات ايران در منطقه مي‌شود».
وي در ادامه تأكيد كرد: «به نظر مي‌رسد كه كل برنامه اين نشست به منظور پيشبرد رويكردهاي آمريكا براي مقابله با ايران در منطقه طراحي شده است. موضع رسمي ايالات متحده رسما اعلام شده و اين نشست در ورشو نيز به طور مشخص با هدف دستيابي به اين هدف برگزار مي‌شود».
وزير خارجه روسيه فاش كرده است: «در متن دعوتنامه نيز صراحتا اعلام شده كه سند پاياني نشست را آمريكا و لهستان بدون حضور احتمالي ديگر كشورها تنظيم و تصويب خواهند كرد. اين روند معمول در مسائل بين‌المللي نيست.»
لاوروف در ادامه تصريح كرد: «با تمام احترامي كه براي لهستان قائلم، به نظر مي رسد كه اين نشست قصد دارد حدود ۵۰ وزير خارجه كشورهاي مختلف جهان را گرد هم آورد تا صرفا بر روند تصويب سندي كه آمريكا و لهستان آن را تنظيم كرده‌اند، نظارت داشته باشند. با توجه به تمام اين مسائل، ترديد بسياري وجود دارد كه چنين نشستي بتواند نقشي سازنده در حل مشكلات و مسائل منطقه خاورميانه ايفا كند».
يكي ديگر از دعوت شدگان موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ست كه از افراد حامي برجام است. اما او گفته است در اين نشست شركت نمي كند. دليل عدم حضور فدريكا موگريني در نشست ضدايراني ورشو تداخل اين برنامه با ديداري ديگر است. او گفت: در اين كنفرانس شركت نمي كنم زيرا در آن زمان برنامه سفر تاييد شده اي از قبل دارم ولي هيچ شك و ترديدي وجود ندارد كه نهادهاي اتحاديه اروپا در برخي از موارد اين كنفرانس حضور خواهند داشت.
او اضافه كرد: «اهداف و انتظارات ما اين خواهد بود كه (شركت كنندگان در كنفرانس) بر چگونگي تضمين صلح، ثبات، امنيت در خاورميانه تمركز خواهند داشت. البته موضع اتحاديه اروپا در مورد اين موضوع مشخص است، بنابراين اميدوار هستم كه در طول گفتگوها طرف لهستاني و ديگر شركت كنندگان در اين كنفرانس با اتحاديه اروپا روي آن به اشتراك برسند.
پس از مواضع شكل گرفته در مورد اين نشست مخصوصا از سوي مقاما ت ايراني، اين سوال در برخي رسانه هاي لهستان شكا گرفته است كه آيا ايران، لهستان را دشمن خود مي داند.
وب سايت “جمهوري Rzeczpospspolita لهستان با طرح كردن اين سوال از قول مسعود ادريسي كرمانشاهي سفير جمهوري اسلامي ايران در اين كشور آورده است: ما لهستان را دشمن خود نمي دانيم، اما ما مي گوييم لهستان تحت تاثير سياست خاورميانه كاخ سفيد است. ما تصميم گيري و مشاركت دولت شما در خصوص ميزباني اين كنفرانس (ضد ايراني ) در ورشو را به عنوان يك اشتباه و آن را غير قابل قبول در نظر مي گيريم.
ما قرن ها روابط صميمانه و دوستانه با لهستان داشتيم و تصميم برگزاري اين نشست ضد ايراني روابط متقابل ما را به خطر مي اندازد
– نتيجه اين كنفرانس مطمئنا مثبت نخواهد بود. نتيجه اين نشست نيز به مانند جلسات مشابه شسكت خورده در گذشته خواهد بود. اما خاطرات ناخوشايندي در جامعه ايران از اين عمل لهستان در يادها خواهد ماند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.